lørdag 26. september 2009

SN: Oppdatering på to viner


Bourgogne Blanc 2007 (Henri Boillot)
Vinen sto noen dager under vakumkork i kjøleskapet. For hver gang ble den litt fetere, uten på noe vis å miste fokus. Men siden den har plastkork, og det henger en mørk oksideringssky over hvite burgundere, er det lite trolig jeg går til gjenkjøp. Det finnes andre, og rimeligere, burgundere og andre som gir det samme eller mer til en lavere pris. Men likevel: priser du renhet og fokus over alt annet bør den absolutt prøves.

Schlossböckelheimer Felsenberg Grosses Gewächs 2007 (Dönnhoff)
Dette var saker! Vinen åpnet jeg for over en uke siden, og omtrent en halv flaske har blitt stående i kjøleskapet. Jeg tok et lite glass tidlig i uken, et lite på onsdag, og resten i går kveld. Den har stått i kjøleskapsdøren under sin egen kork - ikke noe vakum her - og den har bestått testen til fulle. Den har en flott indre kraft (finner ikke noe mer treffende uttrykk), fylde og intensitet, og ikke snev av petrolium/"Firne". Utover i uken ble fargen dypere, og i går kveld var den gyllen. I det siste har den fått et tydeligere preg av appelsinskall, og et hint av nøtter. Jeg står ved det jeg har skrevet tidligere om at dette er flytende gull, og oppgraderer til klart gjenkjøp. (Bildet: Helmut Dönnhoff, tatt av Jamie Goode)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...