fredag 30. september 2022

Kjellerviner i september


Domaine Pégaline Pic Saint-Loup l'Elementaire 2019 kr 312

Mørk farge med et lite lilla stikk. På nesen er det mørke bær, lær og tørkede urter. I munnen saftig men fast, fyldig men strukturert, frisk og lang. Jeg lot ca. 25% av flasken stå i karaffel på stuebordet natten over, og et døgn senere var den minst like god. Nå er det mer røde blomster og søte moreller på duft og smak, fortsatt fin og tydelig struktur, og lengden er det ingenting å si på. Virkelig en lekker vin! (Var ikke lenge i kjelleren, men ble sluppet i august. På polets sider står det 2020, men det er 2019 i butikken) Foto: Ole Martin Skilleås ⓒ 

Gjenkjøp? - Absolutt

2007 Vignobles Moestue Cornas Coteau de Reynard

Fin rødfarge som ikke sladrer om sine femten år. På duft er det et medisinalt preg under de mørke bærene, som trolig ville ledet meg på rett spor om jeg fikk denne blindt. I munnen fortsetter dette preget, men det tilkommer også bakte urter. Strukturen er mer frisk enn harmonisk. Tanninene er vel integrert, men syren dominerer for mye til at den kan få egenskapen harmonisk. Det passer virkelig bra til maten - bakt reinsdyrbiff med rotmos og kantareller i fløtesaus. 

Gjenkjøp? - Ja. 

2015 Domaine Michel Juillot Mercurey 1er Cru Clos Tonnerre

Fargen hinter litt om alder, men det preget er ikke veldig tydelig. På nesen er det mest jord, men også litt uintegrert eik over litt mer ubestemmelig rødfrukt. I munnen er den på den elegante siden, men mangler stuffing og gjennomføring. Dette blir for lett og intetsigende til at den innfrir på noe rimelig vis. Er det for lite eller for mye alder, eller bare en litt dårlig flaske? De andre flaskene vil gi et svar.

Gjenkjøp? - Neppe. 

2013 Louis Jadot Beaune 1er Cru Chouacheux Domaine des Héritiers Louis Jadot

Frisk men også dyp duft med rødfrukt, jord og et begynnende preg av underskog. Det er særlig i munnen at denne vinen utmerket seg, og mye mer enn den forrige flasken i fjor. Det er en dybde og en lengde her som er uventet i en vin i denne klassifikasjonen. Virkelig ytterst tilfredsstillende både til middagen og til resten av kvelden. Jeg ble sittende og smatte på denne og prise den dagen jeg kjøpte den. I dag har jeg bestilt 2019-årgangen. 

Gjenkjøp? - Absolutt

Mas de Daumas Gassac Rouge 2017 kr 490

Som lenken sikkert vitner om har ikke denne vinen vært lenge i min kjeller, men den måtte prøves. Jeg fulgte min oppfordring til meg selv i et notat fra juni. Svært mørk på fargen, men mer rød enn svart. Duften utvikler seg og endrer seg, men hovedinntrykket er lær, tyttebærgrøt, røsslyng og varm murstein. Både sødme og fasthet i munnen. Den vil nok utvikle seg og utvide smaksbildet, men i dag er den et svært godt følge til stekt andebryst og bakte småpoteter med solbærsaus. Flott matvin det vil være interessant å følge over tid. Stort sett Cabernet Sauvignon i denne, men mindre deler Merlot, Petit Verdot, Malbec og Cabernet Franc. En ikke særlig sydfransk blanding, men hovedområdet er Languedoc og underområdet er Montpeyroux. Gassac er en sideelv til Herault. 

Gjenkjøp? - Ja.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...