tirsdag 24. mars 2009

Nedenom


Jeg fortsetter å lese boka til Pelle (Per Anders) Sandstrak, som også er kommet på norsk nå (Cappelen Damm). Som jeg før har skrevet var det spennende å lese, om enn forkledd, om viktige poster også i min egen oppvekst.

Nå har jeg kommet til perioden i boka da det gikk riktig nedeom og hjem med Per Anders - en slags moderne Sult i Oslo. Uten penger, uvasket og ustelt, bor delvis i en utrangert bil i et fabrikklokale. Tvangstankene har tatt overhånd, og livet blir ritualiseringer og fantasifulle metoder for å skjule hvor ille det står til. Psykologer går han til, men de har ikke forutsetninger for å forstå plagene hans. De er nevrologiske - Tourettes syndrom. Han forstår at han er syk, men kjenner ingen vei ut av den bratte nedadgående spiralen.

Det som gjør det mulig å lese, ut over det at det er meget velskrevet, er at det går bra til slutt. Jeg fikk e-post fra han i helga. Han har solgt filmrettighetene til boka nå - til Britiske Sigma Films, og det er et meget godt materiale for en film. I mai kommer han til Bergen med forestillingen. Den MÅ jeg se - det er ingen tvangstanke.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...