torsdag 12. mars 2009

David Schildknecht



Jeg ble kjent med en av mine "helter" på Philosophy of Wine konferansen i Italia i 2008. For de fleste er han ukjent, men for seriøse vinentusiaster er han en av de fremste ekspertene på særlig tysk vin. Han har vært på 25 rundturer i Tyskland, med et snitt på 70 produsentbesøk på hver tur. I tillegg dekker han mesteparten av Europa for Robert Parkers Wine Advocate. I tillegg til en "skarp" gane og enorme kunnskaper om vin, så skriver han svært bra. Det stilistiske er en nytelse, og Schildknecht om vin er kulturkunnskap på høyt nivå.

Jeg var litt star struck da jeg først slo av en prat med han, men siden vi bidro til samme "session" følte jeg at vi tross alt var litt på samme planet likevel. Han er svært hyggelig, entusiastisk, intens, morsom og ufattelig kunnskapsrik. Ikke bare om vin, men særlig også musikk. Kunnskapene og interessen for historie kan man jo forvente fra noen som er oppvokst i Gettysburg, Virginia! Aldri et kjedelig øyeblikk med David Schildknecht!

Som meg studerte han filosofi, og var i gang med en dr. grad om Wittgenstein da han måtte skaffe familien inntekter. Han begynte i restaurantbransjen, og derfra inn i vinens verden. Han snakket tysk, og utviklet betydelige kunnskaper.

Jeg fikk et intervju med han, og nå skal det trykkes i Vinforum (når jeg får oversatt det). Det kommer neppe før i juli-nummeret.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...