mandag 30. mars 2009

Nowcast


Jeg har kommet over et nyord, og det er engelsk: nowcast.

Det virker i seg selv ganske harmløst, men det dekker over noe ganske urovekkende. Fra før vet vi som har litt kjennskap til vitenskapsfilosofi og er litt skeptisk innstilte av oss at vi ikke vet noe om framtiden. Det skremmende er at vi ikke vet noe om nåtiden heller, men må gjette eller beregne oss fram til hva som er tilstanden akkurat nå.

Det er innenfor økonomi dette ordet har dukket opp. Fra før vet vi at tall statistikere og økonomer kommer med om for eksempel utviklingen i nasjonalproduktet neste år må revideres med jevne mellomrom. Særlig i krisetider. Men behovet for ordet, og begrepet, nowcast viser til det faktum at ingen økonomer eller statistikere egentlig har noe begrep om hva som er tilfelle nå heller.

Hvor ille det faktisk er må hele tiden revideres ut fra tilgjengelige data. Men data viser bare bakover i tid, og også data for et bestemt tidsrom blir forbedret og dermed forandret etter som tiden går. Det er først nå at vi kan ha et noenlunde klart bilde av tilstanden i norsk økonomi i 2007, for eksempel.

I mine innlegg om det som begynte som "finanskrisen" i høst skrev jeg at det som skjedde etter konkursen i Lehman Brothers var som tegneseriefiguren som står i løse luften, men som ikke begynner å falle før han ser ned. I forhold til kunnskap om hvor vi befinner oss har vi ennå ikke begynt å se ned. Kanskje like greit, det?

Kanskje blir den forestående konkursen i General Motors realøkonomiens Lehman Brothers? Jeg har undret meg over hvorfor - til tross for alt kriseprat - at indeksen på Oslo Børs ikke er lavere enn i 2003. Mitt nowcast er derfor at børsen er betydelig overvurdert!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...