mandag 10. oktober 2011

SN: Kallstadter Saumagen og Chablis

Kallstadter Saumagen Riesling Auslese Trocken 2002 (Koehler-Ruprecht)
Ren, kjølig og klar duft med tropisk sødme. Fyldig men frisk i munnen. Rettlinjet, ikke spesielt kompleks, og med lang ettersmak. Helt uten snev av petroleum, som jo ofte er tilfelle med Pfalz-riesling. Flott vin som jeg heldigvis har en igjen av.

"Auslese Trocken" er vel å betrakte som forløperen for Grosses Gäwachs, men denne vinmakeren opererte jo på gamlemåten med fatgjæring og slikt. Så man kan ikke automatisk gå ut fra at dagens viner vil lagre på samme måten.

Gjenkjøp? - Ja.

Chablis 1er Cru Les Forest 2000 (Dauvissat)
Smakt i Vitis-sammenheng, men vinen hadde hatt et liv i min kjeller først. Først smørmalt og sitrondrops, en steinmineralsk tone - og honning. Smørmaltpreget forsvinner etter litt tid i glasset. Den henger godt i munnen på syrene, og steinmineralene er godt merkbare der også. Etter noen minutter i glasset: tydelig duft av rugbrød (pumpernickel). Det er honningtonen som sier at dette er en moden vin.

Les Forest (jada, det er riktig stavet i henhold til etiketten) og Butteaux (se under) er begge sub-climats i Montmains sør for landsbyen Chablis. Helningen er mot øst-sørøst, og Butteaux er sørligst, Les Fôrets mot nord, og deretter Montmains proper (som i partier også heller mot nord).

Gjenkjøp? - Nei. Jeg er ferdig med Dauvissat.

Chablis 1er Cru Les Forest 2002 (Dauvissat)

Mer sjø, litt smør - men ørlite. Klart fyldigere enn den to år eldre vinen, men ingen honning. Litt kortere, og svir litt i gummene. Jeg vil si at 2000 er moden, men ikke denne.

Denne flasken hadde samme historie som den over.

Gjenkjøp? - Nei. Jeg er ferdig med Dauvissat.

Chablis 1er Cru Butteaux 2002 (Raveneau)
Mer dempet i smaksbildet enn de to over, med et merkbart lite vaniljepreg. Ren sitrus på duft. Fin fylde, og mer av et Puligny-preg på denne vinen.

Denne kom ikke fra min kjeller, men Raveneau har vært mer konsistent enn Dauvissat etter min erfaring.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...