fredag 18. januar 2013

Silk 1&2 (DVD)

 
Dette er ikke bare courtroom drama, det er mye mer enn som så. Jeg har sjelden vært så limt til en serie.
 
Jeg hadde sett denne serien omtalt og omtykt, men kom til at jeg er møkk lei drama i rettssalen. Det er som oftest pompøst, humørløst og gudsjammerlig moralistisk. Men Fru Skilleås kjøpte inn uten min vitende og vilje, og det er jeg glad for. Det viste seg nemlig at her er det humor, en klart blikk for livets mange gråsoner, og som man kan vente seg fra denne kanten: ypperlige skuespillere.
 
Ikke minst er seriens heltinne, Martha Costello, svært godt spilt av Maxine Peake. Karakteren kommer fra svært moderate kår i Bolton, men drives av flere av sjelens krefter mot toppen i rettsapparatet. Det passer bra, for Maxine Peake selv har samme bakgrunn.
 
Mye av dramaet foregår utenfor rettssalen, i skrankeadvokatenes kontorer, ved The Inns of Court i London. (Her har jeg lyst til å forelese om det britiske rettssystemet, slik jeg gjorde da jeg var 1. amanuensis i Britisk Kulturkunnskap ved UiB, og 1. amanuensis i Merkantil Engelsk ved Østfold DH, men jeg avstår i denne omgangen.) I den første serien er mye av spenningen knyttet til hvem, om noen, av de to skrankeadvokatene i mellomskiktet ved denne praksisen, Shoe Lane Chambers, som lykkes med å bli Queen's Counsel.
 
I den andre serien er det flere plot på gang, og ett av dem må nevnes spesielt. Micky Joy, spilt av den helt fantastiske Phil Davis, er en karakter jeg kommer til å huske svært lenge. Han representerer noen av de verste bandittene i London, men synes å gå dem en høy gang selv. Dette er mesterlig spilt, og alene grunn god nok til å se serien.
 
I begge seriene er Neil Stuke The Senior Clark, Billy Lamb. Igjen: mesterlig spilt og uforglemmelig - men i den andre serien må han se seg stilt i skyggen av Phil Davis.
 
 
Konklusjon - Klar anbefaling!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...