torsdag 10. januar 2013

Rød burgund årgang 2002

Ti år er liksom tommelfingerregelen når det gjelder modning av røde burgundere på 1er cru nivå, og det ser ut til å passe som hånd i hanske for 2002 årgangen. Noen produsenter er mer reduktive i vinmakingen, og andre unntak er det jo også. Det er jo Burgund - noe annet kan en jo ikke vente.

Under finner du noen smaksnotater fra en del viner fra denne årgangen. De aller fleste er fra Vitis Bergensis' smaking av moden burgund i november - og som jeg ledet. Delvis av den grunn er notatene noe knappe (men Odd Rydlands notater i lenken over er mer omfattende). Det er også verdt å si at jeg smakte fra ganske små glass - men siden smakingen var fulltegnet var også smaksprøvene av svært moderat størrelse. Vinen smakt i heimen kom fra skikkelige burgunderglass.

Vosne-Romanee Aux Reas 2002 (Anne-F. Gros)
Duft i retning jordbær - men mer som kirsebær etter hvert, litt stum (kanskje kald?). Lett og litt enkel vin - jeg tror den begynner å bli litt sliten. Dette er jo kommune-nivå.

Notatet er sikkert farget av at jeg har hatt to fl. av samme vinen i egen kjeller, og at begge nå er drukket opp. De begynte å bli litt slitne, og jeg fant ingen grunn til å ruge på dem.

Nuits-St-Georges 1er cru 2002 (Dom. l’Arlot)
Litt blomster, lakris, kirsebær og allehånde. Jeg syns den er litt kort, men det kan også være at temperaturen var litt lav.

("Allehånde", tenker du kanskje? Hva har det i en rødvin å gjøre, eller et smaksnotat på en rødvin? Er det ikke noe annet? Nei, jeg skriver det jeg lukter og smaker, ikke det jeg tror skal være der, og heller stryker jeg ut det som ikke "passer" med forventningene).

Chambolle-Musigny Le Combe d’Orveaux 2002 (B. Clavelier)
Kirsebær i en sur-søt stil, mye mer struktur enn vinene over. Svært godt grep og imponerende lengde. Dette er en riktig flott vin!

Her følger tre viner som var smakt sammen, men halvblindt. De notatene som står her ble forfattet før jeg visste hvilke viner som var hva (jeg gikk inn for å lure meg selv, og lyktes svært godt).

Nuits St Georges  1er cru La Richemone 2002 (A. Michelot)
Mørkest av disse tre, dufter svært lite, sniff av kirsebær, fast og ganske lukket. Virker for ung per i dag.

Vosne-Romanée  1er cru Les Suchots 2002 (Dom. l’Arlot)
Klart lysest på farge, dufter nype/syltede rødbeter, noe underskog. Elegant og utviklet, men er den helt korrekt? Tror det.

Volnay  1er cru Clos des Ducs 2002  (d’Angerville)
Svært sur-søt i stilen, bringebær - nesten litt godteri - godt grep i munnen. Flott vin. Svært lang.

Beaune Clos des Couchereaux 2002 (Jadot)
Kjølig, fin, elegant

Beaune 1er Cru Boucherottes 2002 (Jadot)
Fastere enn vinen over, mer omph, lenger i ettersmaken. Storebroren til vinen over.

Denne smakte jeg også i heimen i jula. Her er notatet fra 27. desember:
Vi hadde smakt denne også på Vitis-smakingen i november, og denne flasken var i alle fall ikke dårligere. Saftig, fast, godt grep med et nesten litt animalsk preg over duften - som likevel hadde kjerne av røde frukter i sentrum. Jeg reflekterte over at nesten alle de vinene jeg merker meg med som riktig strålende enten er røde burgundere eller champagner.

Gjenkjøp? - Absolutt!

Nuits-St-Georges Clos des Argillieres 2002  (M&P Rion)  
Elegant stil, noe lakris, holder seg godt - men noe geraniol etter hvert.  

Bildet: Clos des Argilliers er mellom muren og skogbrynet øverst i bildet. Foran har vi Clos St. Marc (M&P Rions monopol), og mannen på fortauet heter Gunnar Karlsen.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...