torsdag 24. januar 2013

Ymse viner

Marsannay 2006 (Trapet)
Lys på farge, høye toner av rødfrukt (i overgangen mellom bringebær og rips). Lett struktur, med syrlig avslutning. Kanskje var det tidlig å ta den, kanskje sent? Det jeg vet er at den smakte fortreffelig den gangen i Paris i 2009 da jeg kjøpte den.  Årgangen er ikke av de beste i Burgund, med et mulig unntak for Nuits-Saint-Georges som helt klart kom best fra det dette året.

Gjenkjøp? - Kanskje ikke

Kiedricher Gräfenberg Riesling Erstes Gewächs 2006 (Weil)
Litt dypere farge tyder på en viss aldring. Svært kompleks duft av sitrus, lanolin, tropiske frukter og et snev petroleum. I munnen er den frisk, med en lineær og lang smakskurve. Den type vin som etterlater undring over at noe så elegant og harmonisk kan være laget av druer.

Årgangen er ikke så omtykt på disse kanter, med ganske løse og blasse viner. Men Weil er en topprodusent, og dertil vektlegger vinmakingen på de kanter aspekter som trekker i motsatt retning av årgangen. Derfor tok jeg sjansen på å åpne denne "før tiden". Det angrer jeg ikke på.

Oppdatering: jeg lot slanten stå i karafel til neste dag - små forandringer. (Bildet: Gräfenberg, i bakgrunnen Türmberg).

Gjenkjøp? - Helt sikkert!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...