mandag 2. mai 2022

Tre milde viner


Det er ikke alltid like lett å sette sammen viner til et innlegg. Særlig ikke når du har viner som den første her. Jeg smakte ikke mange andre viner fra Østerrike i denne stilen - eller ingen for å si det rett ut, og druetypene er ganske spesielle. Men jeg fant notater på et par andre viner som hadde et lignende tema - mildhet og fruktighet. Hva er vel bedre enn å sette sammen viner som ligner i smak til tross for ulikt opphav? 

Natural Selections Hoch & Obenaus Le Vin des Amis 2020 kr 250

Overskriften her kunne vært "Beaujolais look-alike." Lys fiolett, mild og utrolig fruktig i Beaujolais-stil med rimelig bra avtrykk i munnen. Den skiller seg ut i mengden på en meget fin måte, og jeg har notert meg at den bør prøves. Blandingen er typisk Østerriksk: 75% Zweigelt, og mindre deler St. Laurent, Muscat Ottonel og Blauer Portugieser. Virkelig gøy vin på bare 11% alkohol. 

Fiorenzo Nada Dolcetto d'Alba 2019 kr 235

Dufter skosbær og litt lakris. Mild i munnen, og også i munnen er det mye lakris. Merker mer grep etter hvert, men hovedinntrykket er av en fruktig og mild vin. Fra Treiso og laget på stål hele veien. 

Oleg Bondino Barbera d'Asti 2020 kr 320 (1 liter!)

Floral duft. I munnen bløt og fruktig. Meget fruktig. Forekommer meg litt løs i strukturen, men det er kritikk på et høyt nivå. Gøy med en liter, men meg passer det dårlig. Halvliter ville passet mye bedre. 

Vinene ble smakt i Grieghallen i oktober 2021 fra arrangørens standardglass. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...