lørdag 30. april 2022

Kjellerviner i april - del II

Denne gangen prøver jeg meg med poeng på vinene, men jeg vil bruke den originale skalaen til Parker heller enn den betydelig oppblåste de fleste nå bruker der nesten alle vinene er "enestående" (90-95 poeng). For de fleste vinenes vedkommende er disse de aktuelle betydningene til poengene jeg kommer til å gi:

80-85 -     God
85-90 -     Meget god til utmerket
91-95 -     Enestående
96-100 -   Eksepsjonell!

2012 Domaine Rion Nuits St. Georges 1er Cru Clos St. Marc

Ganske mørk til denne type vin å være. På nesen er det sure kirsebær, våt vårjord og litt møbelpolish. I munnen er den frisk og tørr, og til å begynne med - særlig - mangler den frukt i siste halvdel av smakskurven. Med tid i glasset, og varme, blir den skrinne avslutningen noe mer folkelig. Og det siste glasset er også det mest harmoniske, der tanninene blir finslige, de sure kirsebærene blir lekre, og frukten holder mye lengre ut i smakskurven. Men denne Cru'en har hittil aldri innfridd, dessverre. De unge utgavene jeg har smakt - helt tilbake til 2008-årgangen - har vært svært lovende, men ti år senere eller mer har det vært for lite dybde og trykk i frukten til å holde balansen mot den tydelige strukturen. 

Gjenkjøp? - Kanskje, men under sterk tvil.* (87/100)

2008 Château Bouscassé Madiran Vieilles Vignes kr 449

På mange vis er dette antitesen til mange av de rødvinene jeg ellers drikker, som burgundere og Nebbiolo. De kan med en viss rett kalles neseviner mens dette definitivt er en munnvin. Nesen gir litt kull/våt asfalt og et snev av bjørnebær, men er ikke spesielt meddelsom. Ikke helt stum, men slettes ikke pratsom. I munnen er dette virkelig en åpenbaring. Ikke at det skjer noe mer på duft/smak, for det er i teksturen denne vinen åpenbarer seg. Som Andrew Jefford skrev om Madiran: This is the wine you open when the four horsemen of the Apocalypse are on the way. Og det kan det jo hende at de er, med alt som skjer i Ukraina for tiden. Det er en dybde, et fast men finslig grep, og en flott lengde. Det er som et varmt håndtrykk fra en kjær venn som også er turner. Den musikalske analogien går til Arvo Pärts "Fratres" spilt av 12 cellister. Dypt, harmonisk, mykt, insisterende og intenst. Når man svelger denne vinen - og jeg var glad jeg ikke var på en smaking for her ville det vært nesten umulig å spytte - føler jeg en stigende besluttsomhet og viljestyrke. Send en kasse til Zelensky!

Gjenkjøp? - Ja. Den er til og med på polet! (89/100)

* - Drukket fra Zalto Burgund. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...