lørdag 2. april 2022

Vin til påske?


Det byr meg egentlig i mot å være så konsumentvennlig. Dette med "vin til påskelammet," "bobler til søttende," og lignende fyller meg med livslede og følelsen av "Groundhog Day" eller Nietzsches "evig gjenkomst." Det er vinjournalistikkens evige nullpunkt, der kalenderen gir vinjournalistene fri fra å skulle finne på nye tema i ett bankende kjør.

OK. Nok om det. Nå kom jeg over to notater jeg ikke fikk plassert så lett men som kunne passe overskriften. Jeg har ikke nevnt det unge dyret med (som oftest) lys krøllete pels i overskriften, så det får gå denne gangen.  

Påsken er jo egentlig en jødisk høytid som kristendommen har adoptert, så en vin fra Israel er vel bare naturlig til denne høytiden? På nesen er det klassisk bordeaux med solbær og lær til tross for at det er 40% Syrah i tillegg til majoritetsvinen Cabernet Sauvignon. I munnen fin balanse, men klart mykere enn det man kunne vente seg fra en bordeaux. Fast, men verken streng eller bitter. Litt på den myke siden for å kunne kvalifisere som en stor vin, men til denne prisen venter man ikke storhet. Man håper på en god og matvennlig vin, og det er denne så absolutt. Israel er jo svært langt sør, men denne er dyrket på 860 meter over havet i Galilea. (se bildet) Meget prisgunstig. 

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt Bag-in-Box til eget forbruk, men også på dette området er jeg i mindretall. Særlig til påske, hytteliv og slikt er dette en ekstremt populær kategori. Nærmest i vanvare kom jeg til å smake denne i Grieghallen i oktober. Til tross for navnet er dette 100% Nebbiolo, og da er det mer tak i denne vinen enn de fleste boksvinene. Her er det fast og solid Nebbe. Lys med et lite brunt skjær, som man kan vente seg med denne druen. Dufter fioler og rødfrukt med et lite drag lær, og strukturen har jeg allerede kommentert. En flott matvin til en flaskepris på 167 kroner. Det er latterlig lavt, og dette er noe i retning av et røverkjøp. Men: Det er ikke sikkert at alle påskegjestene setter pris på snerpet. Så får du mer av denne gode vinen for deg selv. Vinn-vinn. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...