søndag 6. februar 2022

To gode fra Loire


F. Chidaine Montlouis Clos de la Choisilles 2019 kr 384

En periode måtte jeg kjøpe mine Chidaine-viner i Frankrike, men det er det heldigvis slutt på nå. "Heldigvis," for en kan lure på om mannen er i vinbransjen eller glassbransjen. Flaskene er tunge som champagneflasker og derfor et slit å dra med seg i bagasjen. Anyway. Duft av hvite blomster og sitrus. Fylde og smidighet i munnen, og godt grep. En vin med tydelig substans. Meget god lengde. Det var den første vinen (av 71) jeg smakte denne dagen i Grieghallen.*

Amirault Bourgueil Les Quartiers 2017 kr 315

Fruktig, med solbær og tørr tobakk på nesen. Lettere enn 2018-årgangere fra samme område jeg har smakt i det siste, eller er det rett å si mindre dybde i frukten? Her er det mer struktur og mindre frukt enn i de vinene. Jeg tror det var denne vinen i 1989-årgangen jeg kjøpte de to-tre gangene jeg var på Brasserie Benoit (En stjerne i Michelin-guiden) i Paris. Det var et svært godt kjøp, husker jeg, men det er få gode kjøp på vinlisten deres nå. Nå er det 2019-årgangen som står i listene på polet (og lenken fører til den), og den har antakelig en mer fruktig fremtoning enn denne noe fra skrinnere 2017.*

* Smakt på Vinmonopolsmaking i Grieghallen 22. oktober 2021 av arrangørens standardglass. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...