lørdag 26. februar 2022

Rød burgund 2019 - del 1 (Côte de Beaune sør)


Leroux Blagny 1er Cru La Pièce Sous le Bois 2019 kr 584,00

Duft av friske røde bær. I munnen merkes eik (vanilje) og jordbær. Ikke så fokusert og presis som jeg skulle ønsket meg (jeg har kjøpt denne til kjelleren). Fine tanniner (noe som går igjen i denne smakingen) og god struktur på vinen. Lovende, men jeg kunne tenkt meg mer presisjon i munnfølelsen. 

Dette er altså en rød Meursault, for Blagny er en husklynge og hvitviner fra samme vinmark heter Meursault 1er Cru La Pièce Sous le Bois og koster gjerne nesten det dobbelte. Den ligger ganske høyt helt mot grensen til Puligny-Montrachet, og over Meursault 1er Cru Perrières. Vinen er utsolgt fra importør, men er å finne på noen pol. (Bildet: Vinmarken "stykket under skogen")

Faiveley Monthelie 1er Cru Les Duresses 2019 kr 375

Lysest på farge av disse, klar, og desidert billigst også. Litt diffus på duft (og litt kald). I munnen merker man vinmakingen (eikebruk). Ganske mild, med et forsiktig avtrykk i munnen. Men det var et første inntrykk, for strukturen gjør seg mer bemerket etter hvert. Meget god pris på denne vinen, som jeg også har handlet inn til kjelleren. Jeg tror ikke den skal ligge like lenge som den over. Utsolgt over alt.  

Glantenay Volnay 2019 kr 540

Mer klar og presis på nesen enn begge de to vinene over, og det er også god dybde i frukten. Fast men vennlig struktur. Dessverre utsolgt, men en del pol har andre cuvéer fra denne for meg tidligere ukjente produsenten i Volnay. 

(Fra en smaking jeg ledet i Vitis Bergensis 20.2.2022)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...