torsdag 11. september 2014

Gøy med vin - del II

Her ble det skikkelig gøy. Jeg hadde nemlig en magnum og en enkelt flaske av den samme vinen, og den muligheten kunne jeg ikke la gå fra meg.

2001 Château La Louvière Blanc - var vinen.

Først kom 75cl flasken: lekker vin med lanolin og harmoni.

Siste delen av magnumen: litt åpning her, men vesentlig mer lukket enn normalflasken. Intens og lang.

Første delen av magnumen (slått ut først): stum. Lekker vin i munnen, men svært lite ekspressiv. Merkbart mer lukket enn den siste delen - selv om karafelen her var videre.

Jeg har også tidligere prøvd meg med magnumtrikset på denne vinen, og der ble jeg selv lurt mest. For det var ikke til å komme bort fra: en del magnumen var mye mer utviklet enn den andre. Men den gangen delte jeg opp slik at en klunk gikk i første karafel, neste klunk i den andre, den tredje klunken i første karafel - og så videre. Likevel fikk vi en merkbar forskjell mellom de to. Det er svært lite sannsynlig at det skyldtes vinen.

Forklaringer mottas med takk!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...