lørdag 14. april 2012

Titanic

Jeg er ganske ofte i Stoke-on-Trent, der min medforfatter bor. Vi har vært venner siden sent 80-tall, og tok doktorgraden i filosofi samme år, giftet oss samme år og fikk barn samme år. Nå skal jeg dit igjen for å lage index til boka vår - samtidig som det er 100 år siden Titanic sank. Det er en sammenheng her.

For Stoke har også "æren" av å ha fostret kapteinen på Titanic, Edward Smith. Det markeres ikke på annen måte i det daglige enn at det lokale ølet, som er svært godt, heter Titanic. Jeg liker deres bitter, men det er kanskje stout'en som er best, så den får pryde innlegget. Den inntar jeg helst på The White Star i Stoke.

Nå var det ikke først og fremst det jeg skulle bibringe allmenheten. Det var det lille verset min mormor lærte meg om Titanic og Kaptein Smith. Mormor var født i 1896 (d. 1988) og var den eneste av mine besteforeldre jeg møtte (farmor døde i 1919, for eksempel). Det gikk som så:

Titanic ut på havet gikk
Titanic støtte på en fleskebit
Å den kaptein Smith han var en skitt
Til å styre Titanic

2 kommentarer:

Gunnar sa...

The White Star.... Samme navn som rederiet om jeg ikke husker feil. Tilfeldig?

Ole Martin Skilleås sa...

Neppe!

På vegne av vanvittig mange øldrikkere.

(Jeg sank noen Titanic stouts på The White Star i Stoke i uken som gikk)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...