torsdag 19. april 2012

Corbières

Corbières var et av vinområdene jeg først fattet interesse for da jeg begynte å drikke vin helt på tampen av 80-årene. Årsaken var ganske gode og utrolig rimelige viner på Saintsbury's - mitt lokale supermarked i England. Jeg foretrakk vel Minervois, men deres egen versjon av Corbières var etter min daværende gane helt kurant og et godt kjøp. (Bildet: bloggeren med Corbières både i og på glasset - i Montlaur i Corbières)

Mye gjøres, og har blitt gjort, for å få vinene fra området opp fra bulkvinssegmentet og over i kvalitetskategorien. Mange fremstående kritikere, som Andrew Jefford og David Schildknecht, skriver jevnlig svært rosende om områdets viner. Men min lille erfaring er at det er noe som ikke helt stemmer - og jeg kan ikke sette fingeren min på det. Kanskje de jevnlig blir litt for rustikke?

Nature d'Oree 2009 (Domaine Du Grand Arc) kr. 125
Dufter friskt og rent av rødfrukt. Fast og fin ettersmak som betyr matvennlighet. Typisk sørfransk drueblanding med 30% Grenache Noir, 20% Carignan, 20% Syrah, 20% Mourvedre og 10% Cinsault.

Prisen er god, til tross for at man på bruket kommer unna med fem euro flasken (mindre enn 40 kroner). Stor fortjeneste blir det ikke, for her er det håndplukking og avkastning nede i 35 hl/ha. Det er heller ikke bruk av eik på denne vinen, og den verken klares eller filtreres. Sørgelig at den ikke tas inn av flere pol enn det på Nesodden - men den kan bestilles.

Aux Temps d'Histoire 2009 (Domaine Du Grand Arc) kr. 219
En ganske spesiell duft her - noe i retning kirsebærterte, og lær. I munnen minnes jeg det gamle fagforbundet "Jern og Metall". Både rustikk og elegant på sitt merkelige vis. 100% utgammel Carignan - en druetype som er velegnet for dette området, og som på gamle planter kan gi svært interessante viner.

Lagres på gamle eikefat i 12 mnd før tapning - men den eika sitter godt i. Etter at vinen godt og vel er smakt og spyttet, så henger eikeduften igjen i glasset. Men i smaksbildet er den ikke å merke.

Jeg har prøvd den i heimen også, og slantene holdt svært godt. En svært interessant vin!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...