tirsdag 2. mars 2010

Pelle på lørdag


NRK er en reklamefri kanal - bortsett fra reklamen for seg selv og den uunngåelige reklamen for alle som dukker opp i statskanalens programmer. Man kan også reklamere for NRK, og for de som dukker opp der, og min venn Per Anders (Pelle) Sandstrak skal være gjest hos Viggo Johansen kommende lørdag (6/3) kl. 22:35 på NRK 1. Kast alt annet og skru på den kanalen da!

Jeg har tidligere reklamert for boka til Per Anders, Mr. Tourette og jeg (Cappelen Damm). Den er - ganske uavhengig av at jeg kjenner forfatteren - en av de største leseropplevelsene mine de siste årene. Han skriver svært bra, og historien er meget viktig. Den er oversatt til fem språk, og et kjent selskap i Storbritannia har tenkt å lage film av den. På svensk finnes den også i pocket.

Nå skriver han ny bok, og jeg er svært spent på å høre hva den skal handle om. Jeg er også spent på om han sier noe om oppveksten i Overhalla.

Det vesentligste av det som drev Per Anders ned mot det absolutte nullpunktet var ikke Tourettes syndrom i seg selv, men det som lempes sammen som OCD: Obsessive Compulsive Disorder. Slike plager er ikke en nødvendig del av Tourettes syndrom, og man kan leve et ganske normalt liv med Tourettes. For Pelle var det ikke minst problematisk at de norske psykologene og psykiaterne ikke hadde kunnskap om Tourettes. En serie tilfeldigheter førte Pelle til Sverige, og der var der han ble så frisk som han ville bli.

Mer om dette, og mye annet, på lørdag kveld!

2 kommentarer:

solveig sa...

takk for "reklamen"! Interessant tema som jeg ikke ville ha fått med meg uten din omtale.

Ole Martin Skilleås sa...

Takk for det! Fornøyde lesere liker jeg :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...