mandag 15. mars 2010

Energisk forflytning


Statnett har inne en konsesjon for å bygge store kraftlinjer gjennom Hardanger. Dette er nødvendig for å sikre kraftforsyningen til Bergen sier de, mens andre har stilt store spørsmålstegn ved disse forutsetningene. Ikke minst Bergens Tidende gjorde sitt for å undergrave argumentasjonen gjennom undersøkelser av situasjonen på den dagen da strømforbruket i Bergen var på sitt historisk høyeste.

Men hva skjer når folk plutselig kjøper de nye bilene som i løpet av få år vil være på vei ut på markedet? De leveres med batteri og støpsel, og vil gå på både flytende brensel og på strøm. Hva skjer når alle disse kommer hjem, parkerer og dytter inn støpselet i garasjen? Nissan Leaf kommer på markedet i USA til høsten, og Chevrolet Volt (som blir Opel Ampera i Europa) er en hybrid som kommer kort tid etter. Politikerne elsker biler av denne typen, og det ville ikke være rart om de fikk stor hjelp av avgiftsystemet.

Det som ofte blir oversett er at elektrisitet ikke er en energikilde men en energibærer. Stømmen må genereres på en eller annen måte, og det har jeg skrevet om her på bloggen tidligere. I tillegg må den transporteres til bilen. Det må vel bety store, stygge linjer gjennom Hardanger eller kanskje gasskraftverk? Kanskje begge deler?

New Scientist skriver om det marerittet elektristitetsleverandørene vil møte når et hittil ukjent forbruksmønster etablerer seg i forstedene. Ladepunktene kan overvåkes via internett, og effekten de leverer kan reguleres ut fra tilgjengeligheten.

Men likevel, det grunnleggende forblir det samme:


  • Stømmen må genereres, og den kommer i tillegg til eksisterende forbruk. Det vil derfor bli behov for mer strøm. MYE mer strøm.

  • De som skal kjøre biler med støpsel må ha en grad av sikkerhet for at de får det de forventer når de plugger inn.

  • Strømforbruket vil øke betraktelig, og overføringskapasiteten må økes dramatisk.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...