onsdag 10. mars 2010

Poenger og vinvurderinger


Jeg kastet meg i dag ganske impulsivt på en diskusjon om vurderinger av viner i Vinforums forum (Vin-forum), der jeg prøver å nyansere debatten litt. Dette har absolutt relevans for den boka jeg skal skrive sammen med Douglas Burham for forlaget Wiley-Blackwell. Det er derfor jeg synes jeg kan ta av arbeidstiden til slikt.

For hva sier en poengsum om en vin? Ikke så mye, og det er derfor jeg aldri har brukt noe symbolsystem for å rangere vinene jeg omtaler her på bloggen. Men slike system brukes av så godt som alle som omtaler viner der ute i den store verden. Og de er nyttige! Ikke minst når man skal navigere i en stor informasjonsmengde er det greit å ha poengene, enten de er tall, terninger eller stjerner, å forholde seg til. Få om noen gidder å lese alt. Men skalaen med 100 poeng, som har spredd seg fra Robert Parkers Wine Advocate til hele vinverdenen, brukes ikke likt av alle - og det er utgangspunktet for diskusjonen i Vin-forum.

Ulik anvendelse (Vinforum er notorisk gnitne med poengene - ingen viner har vel noen gang nådd over 90 poeng, mens Dagens Næringsliv på sin side er svært rause med poengene) er egentlig ikke noe stort problem. Med erfaring lærer man seg å legge til og å trekke fra.

Det store spørsmålet er vel om smaksnotatene er noe mer presise enn poengene? Hvis man gir selv drevne vinsmakere et smaksnotat, og så 3-5 viner, og beskjed om å finne ut hvilken vin som passer til beskrivelsen, så er matchen helt tilfeldig. Selv drevne smakere har problemer med å finne viner de selv har omtalt og skrevet notater til. Så hvilken status har et smaksnotat? Hvem er det gyldig for?

Forslag (i kommentarfeltet under) mottas med takk!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...