søndag 17. januar 2010

SN: Noen viner en kveld i godt selskap


Her følger noen få kommentarer om noen viner vi koste oss med i heimen en kveld i det siste. Vinene ble som vanlig servert "blindt". Jeg hørte til vertskapet og skrev ikke noen notater, og derfor blir det ikke noen inngående analyser av vinene - mer generelle inntrykk og vurderinger. Dersom de andre som var tilstede vil føye til noe i kommentarene er det fint!


Champagne Grand Cru Le Mesnil Sur Oger Blanc-de-Blancs 1996 (Pascal Doquet)
Denne vinen har jeg omtalt tidligere på bloggen, og den er like god fremdeles. Det nye er at mitt lille innkjøp var av de siste flaskene i landet. Den kom inn på listene nå etter nyttår og kan skaffes på alle pol gjennom bestillingslisten, og noen pol, blant annet i Oslo og Stavanger, har den på lager. Drukket til toast med ørretrogn og sjalottkrem - en perfekt match.

Condrieu "De Poncins" 2007 (F. Villard)
Her gjentar jeg meg selv igjen. Få av oss har mange referanser på Condrieu, men denne falt i alle fall i smak. Nydelig. Drukket til scampi og kamskjell med ymse tilbehør, deriblant parmesan-chips. Også en god match.

Savenniéres "Becherelle" 1996 (N. Joly)
Veldig preget av "våt hund" - but in a good way. Chenin Blanc er ikke for nybegynnere. Dette var en flott utgave av vinen, og ikke så vanskelig å plassere.

Riesling Gaisberg 2001 (Schloss Gobelsburg)
Flott vin. Syrlig og stram, mineralsk til tusen, rett og slett flott. Syrene gjorde at jeg først gikk for Tyskland.

Bacharacher Wolfshöhle Riesling Grosses Gewächs 2001 (Ratzenberger)
Strålende. GG/EG lagrer tydeligvis bra - i alle fall denne utgaven med 12,5% alkohol.

Barolo Bricco Boschis Riserva "Vigna San Giuseppe" 1997 (Cavallotto)
Dette er en ganske burgundersk nebbiolo. "Panelet" tok den først for å være en burgunder, antakelig fra Vosne-Romanée. Årgangen gir den et mindre "barskt" preg enn disse vinene vanligvis har. Flott vin drukket til and med appelsinsaus. Kjøpt på Piemonte-slippet på Valken sist høst. Jeg har ikke drukket denne vinen før, men har en omtale av produsenten og flere av vinene på bloggen fra mitt besøk i juni 2008. Jeg har handlet inn denne vinen i 2001 i alle fall, og lurer på om jeg ikke skal følge den i gode årganger framover (og stoler dermed på et langt liv - eller vininteresserte barn). (Bildet øverst er av anlegget til Cavallotto i Castiglione Falletto)

Barbera d'Alba 2006 (Giacomo Conterno)
Mørk, fast, dyp, litt sur-søt. Barbera på svært høyt nivå.

Gould Campbell 1980 (Portvin)
Svært gjenstridig kork. Drukket til Christmas Pudding i romsaus - en perfekt match.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Godt selskap, indeed.

Har ikke så mye å tilføye, bortsett fra at det er fint at kjellerne rundt omkring begynner å modne. Noterte ikke noe. Moro at de tørre Rieslingene som begynner å nærme seg ti år stort sett alltid er glimrende. Wachau/Kamptal/Kremstal vet vi jo er gull. Nå også oppmuntrende signaler om at de tyske kan bli det samme.

Baroloen var veldig flott, burgunder og Piemonte i en pakke. En pakkeløsning jeg kan like.

Condrieu, Villard er på polet, han virker å være modernist. Vinforum slaktet hans røde for noen år tilbake, en og to stjerner, for hard eiking. Men denne Condrieuen var flott. Kanskje fordi det var en kjølig årgang?"

Jostein

Ole Martin Skilleås sa...

Jeg tror kanskje Villard har temmet eikebruken noe - i alle fall var den ikke på noe vis sjenerende på denne vinen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...