onsdag 20. januar 2010

Læring og status


Har du lurt på hvorfor vi i Norge bruker mer enn nesten noe annet land på utdanning, og alikevel gjør vi det i beste fall middels på sammenligninger med andre land? Årsakene er selvsagt mange, men flere av dem har nær sammenheng med dette: STATUS, og her kommer ikke lærere særlig godt ut. Sykepleiere har merkbart høyere status, og det har håndverkere (som aldri kommer når de skal) også. Advokater og leger er selvsagt himmelhøyt over.

Hva er din reaksjon (dersom du ikke er lærer selv, da) dersom noen du møter for første gang svarer "lærer" når du spør dem det uunngåelige: "hva gjør du da?"?


  • "Denne personen må jeg se opp til"?

  • "Skulle ønske det var meg"?

  • "Skulle hatt den lønningsposen"?

  • "Han/hun må være flink"?
Neppe!

I beste fall beundrer du vedkommende for idealisme, i verste fall lurer du på hvorfor han/hun ikke fikk bedre karakterer på videregående.

Alle undersøkelser som har gått inn på sammenhengen mellom lærernes utdannelsesnivå og elevenes læringsresultater viser en sterk og positiv korrelasjon. Kan det ha noe med den respekten elevene har for dem? Som de har med seg hjemmefra?

De som skal være lærere bør få bedre betalt, og det må bli vanskeligere å komme inn på lærerutdanningen. Allmennlærere hører til på Barneskolen, mens faglærerne må komme inn mye tidligere enn i dag.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...