Om et års tid, knapt, kommer den nye Ford Focus. Det er et ledd i Fords nye "One Ford" strategi: bilen blir identisk verden over. Det er gambling på høyt nivå, for tidligere forsøk har ikke gått bra for Ford. Men nå, sier Alan Mulally og Bill Ford jr. i kor, blir det andre boller. Folk verden over verdsetter det samme, og vi skal selge det til dem.
Det som er verd å merke seg er at det er en europeisk Ford som skal passe alle verden over. I all hovedsak er bilen utviklet i Tyskland og Belgia, og de nye motorene i England. Focus har alltid hatt en svært "krisp" kjørefølelse, og det skal nå Amerikanerne kjøpe? I USA trenger du knapt svinge hvis du kjører fra kyst til kyst, og hvis du gjør det - svinger altså - i en amerikansk bil havner du fort ute i geografien.
Jeg ønsker dem lykke til, og Europeeren i meg (som utgjør en betydelig andel av totalen) fryder seg. Bilen ser i alle fall ut som en million dollar!
Det som er verd å merke seg er at det er en europeisk Ford som skal passe alle verden over. I all hovedsak er bilen utviklet i Tyskland og Belgia, og de nye motorene i England. Focus har alltid hatt en svært "krisp" kjørefølelse, og det skal nå Amerikanerne kjøpe? I USA trenger du knapt svinge hvis du kjører fra kyst til kyst, og hvis du gjør det - svinger altså - i en amerikansk bil havner du fort ute i geografien.
Jeg ønsker dem lykke til, og Europeeren i meg (som utgjør en betydelig andel av totalen) fryder seg. Bilen ser i alle fall ut som en million dollar!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar