torsdag 25. juni 2009

Riesling til begjær


I litt varierende grad til begjær, og det er forsåvidt et poeng i denne sammenhengen. Er det slik at det beste nødvendigvis er det beste i enhver sammenheng? Ville det ikke vært forferdelig å lese de beste bøkene hele tiden, eller høre på den beste musikken, eller se de beste maleriene hele tiden? Er ikke "det beste" i bunn og grunn et spørsmål om tid, sted, stemning og personlighet? Mitt svar er "ja".

OK, nok filosofering for denne gangen. Her er noen rieslinger som har det til felles at jeg smakte dem i Grieghallen for litt over en uke siden.

Riesling Hochgewächs 2008 (Caspari) kr. 119
Kommer i fullsortimentet i juli. Vinen har 60 gram restsødme. Dufter epler og mineraler, og har fin syre. God balanse. Verdt et forsøk. Jeg vil prøve den i heimen før jeg våger å anbefale den, men den gjorde et godt inntrykk i den store smakersammenhengen.

Essence Riesling BiB 2008 (S.A. Prüm) kr 349,90/99,90 i fl.
Den første Bag-in-Box jeg omtaler noen gang, men den finnes også i flaske - og det på langt flere pol. Perfekt til årstiden (ble lansert i mai), upretensiøs, dufter blomster og har perfekt balanse med sine 22,5 g. restsukker og fin frukt. En typisk "crowd pleaser", som jeg antakelig ville vurdert dersom jeg skulle holde hageselskap (no chance!).

Schlossbökelheimer Riesling Trocken 2007 (Schäfer-Fröhlich) kr 190
Dybde og rikhet preger duften, og årgangens spenst er tydelig tilstede i smaken. Pære og grapefrukt. God lengde.

Bockenauer Felseneck Riesling Spätlese Trocken 2007 (Schäfer-Fröhlich) kr 230
Et klart trinn mer fyldig, og virker også mer kjølig i frukten. Årgangstypisk og nydelig.

Riesling Hochgewächs Halbtrocken 2008 (Mittelrhein) (Weingart) kr. 121
Pære og blomster, utpreget syrlig. Intens og lang. Verken fat eller flaskemodnet, og med 16 g. restsukker. En vinner som jeg må prøve i heimen. På de fleste pol.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...