fredag 19. juni 2009

Noen røde italienere


Her følger noen få røde italienske viner som jeg prøvde på Nyhetssmakingen i Grieghallen 17. juni.

Chianti Rufina Riserva Bucerchiale 2006 (Selvapiana) kr. 275.
Denne vinen smakte jeg flere årganger av en gang , og nøkkelen var at etter omtrent ti år blir de helt fabelaktige - og prisen er god. Jeg har kjøpt denne vinen i årgangene 1999, 2001 og 2004. Blir det til at jeg kjøper 2006? - spurte jeg meg selv.

Ja, blir svaret. Utrolig flott duft, med kirsebær, en dyp sødme og samtidig letthet. Virker i første omgang ganske utviklet, men erfaringen tilsier at den lukker ganske fort. Med tid i glasset (og flasken lå på is siden det var så varmt i lokalet) framstår den som mer fyldig, og tanninene biter seg fast i munnen. Jeg liker stilen. 2004 var ganske monumental da jeg smakte den, mens denne utmerker seg gjennom eleganse og klasse. Jeg må rydde plass i Italia-hjørnet.

Chianti Gratena 2006 kr. 148 (fra 4. juli)
Også en ganske lett og delikat stil, uten å bli spinkel eller enkel. Dufter moreller og fiol, og har god dybde i frukten - og avslutter med et skikkelig tannin-bitt. Verdt å prøve til mat.

Le Boncie 5 Rosso IGT 2007 (Podere Le Boncie da Giovanna Morganti) kr. 190
Også fra juli av i BU. Andrevinen til eiendommen - "førstevinen" er en ekte Chianti Classico til 249 kr. som var god, men ikke så god at jeg bryr meg om å skrive om den. Denne vinen har ca. 75% Sangiovese, og resten Mammolo, Colorino og "annet rart", og er laget med omhu. Håndplukking og spontangjæring, ikke noe eik. 12 mnd på tank før tapning. Svært lite svovel - noe jeg er ytterst skeptisk til!

Men denne flasken var i alle fall god: Dufter bringebær, lys farge, god i munnen. Minner ikke så lite om Bourgogne Rouge i stilen, men er drikkeklar nå (og ingen grunn til å gjemme den gitt det lave svovelinnholdet). Denne må jeg prøve i heimen.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...