For en gangs skyld er jeg helt på linje med FrP i en sak der jeg er helt uenig med Høyre. Det er galskap å bygge ut høyhastighetsbaner mellom de større byene i Sør-Norge.
Det er mange grunner til dette, og de fleste har med kostnader å gjøre. Mellom det sentrale østlandsområdet - med Oslo i sentrum - og Trondheim/Bergen er det svært tynt med folk. Likevel må man legge ned kostbar og følsom infrastruktur på hver eneste millimeter mellom Oslo og Bergen/Trondheim. 300.000.000.000 blir visst prislappen i 2009-kroner.
På Dovre og på Hardangervidda er det full vinter ni måneder i året, ofte med sterk vind. Likevel skal de kjøre tog der i opptil 300 km/t. Sannsynlig? Neppe!
Miljømessige besparelser vil det utvilsomt bli i forhold til dagens fly, men banene skal ikke komme i drift på ca. 30 år. Hvor sannsynlig er det da at fly går på energibærere uten karbon? Dersom flyene om 30 år går på f.eks. hydrogen eller strøm vil miljøargumentene bli borte sammen med de 300 milliardene, og vi vil få Norgeshistoriens tåpeligste investering.
Det er mange grunner til dette, og de fleste har med kostnader å gjøre. Mellom det sentrale østlandsområdet - med Oslo i sentrum - og Trondheim/Bergen er det svært tynt med folk. Likevel må man legge ned kostbar og følsom infrastruktur på hver eneste millimeter mellom Oslo og Bergen/Trondheim. 300.000.000.000 blir visst prislappen i 2009-kroner.
På Dovre og på Hardangervidda er det full vinter ni måneder i året, ofte med sterk vind. Likevel skal de kjøre tog der i opptil 300 km/t. Sannsynlig? Neppe!
Miljømessige besparelser vil det utvilsomt bli i forhold til dagens fly, men banene skal ikke komme i drift på ca. 30 år. Hvor sannsynlig er det da at fly går på energibærere uten karbon? Dersom flyene om 30 år går på f.eks. hydrogen eller strøm vil miljøargumentene bli borte sammen med de 300 milliardene, og vi vil få Norgeshistoriens tåpeligste investering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar