søndag 28. mai 2023

Annen musserende



Lekker rød-rosa. Visuelt mellomgod mousse, men den eksploderer og bruser i munnen. Duft av rødfrukt, og ganske mild uten å bli søtlig i munnen. Det er syre her, så klart, men ikke så dominant som jeg fryktet gitt at at den er laget på syremonsteret Blauer Wildbacher. 8,5 g/l balanserer ut syren fint. ★★★

PhD Pet Nat Bukettraube 2021 kr 274

Det er ikke ofte jeg føler meg kallet til å gå ut og advare mot en vin, men det gjør jeg nå. Dette var noe av det verste jeg har smakt på en polsmaking (Grieghallen i april i år, mitt foto over). Bare navnet var attraktivt (for oss med en akademisk grad "over ævne"). Dufter litt såpe og badesalt. Krevende og kantete i munnen. Beisk og über-funky. Rett og slett fæl. ★

Loimer Gumpoldskirchen Blanc de Noirs Brut Nature Grosse Reserve 2016 kr 400

Østerriksk champagne-kopi på Pinot Noir. Dufter sitrus. I glasset moderat mousse, men OK i munnen. Frisk i munnen med godt fokus. Tydelig autolyse. Også godt grep, men den mangler mye i midtpartiet og har ikke det trykket i smakskurven som jeg ønsker meg i en musserende vin i denne prisklassen. ★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...