tirsdag 16. mai 2023

Champagne Coutleas - del 1


Jeg har sikkert skrevet før om at jeg misliker dette sesong-kjøret i vinanmeldelsene, men når jeg nå likevel hadde noen aktuelle notater på champagne kunne jeg like gjerne poste de mest aktuelle før søttende. 

Coutelas har jeg før omtalt på bloggen (senest i desember), og med flere viner i flere pol og jevnt over god kvalitet for prisen, er det naturlig å skrive om produsenten igjen. Særlig siden jeg fikk med meg noen notater fra Grieghallen i april (se bildet). Jeg skulle gjerne variert stjernedrysset noe mer, men alle disse tre vinene fortjener full pott. 

Coutelas Origin Brut kr 370

Gul frukt, god mousse, og godt bitt. Solid og skikkelig champagne til veldig grei pris, til tross for at den har blitt 30 kroner dyrere siden nyttår. Like mye av hver av de tre hoveddruene i Champagne, uten fatbruk og uten malolaktisk transformasjon. Basen er 2017-årgangen. Mest en matchampagne gitt den gode strukturen, men det er klart at den klarer de fleste festlige jobbene også, og den finnes på svært mange pol. ★★★★★

A.D. Coutelas Louis Victor Solera Brut kr 430

Også her er drueblandingen den samme, og vinen er en "solera" - en rullende blanding av flere årganger, og her er det årgangene mellom 2007 og 2018 som er inne. Som over er det heller ikke her noen malo. Her er det mer epler i frukten. Frisk, med en heftig mousse, og godt grep i munnen. Frisk og intens, og prishoppet er kompensert med et kvalitetshopp som gir samme antall stjerner. Faktisk å få på nesten alle pol i landet. ★★★★★

A.D. Coutelas Cuvée 1809 Extra Brut kr 700

Mens de to andre lignet hverandre mye, blant annet i druemiksen, har vi her noe annet. Til en viss grad. Her er det 80% Chardonnay og resten Pinot Noir, og alt fra de beste vinstokkene - en Vielles Vignes uten at det står på etiketten. Det er også en årgangsvin, uten at det heller står på etiketten. Det er 2017 som gjelder for vinene som nå er i Norge. Her er det mer røyk og eik, og også denne er intens. Det er kanskje produsentstilen - som jeg i så fall må si jeg liker. Dette er sikkelige saker som trenger tid i kjelleren for å folde seg ut, for her er det mye substans. Klart bedre enn deres årgangsvin som nå er inne i 2015-årgangen, og som får omtale her på et senere tidspunkt. BU-vin, som er inne på noen få pol -deriblant tre i Bergen. ★★★★★ 

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

LIGG UNNA


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...