onsdag 31. desember 2014

Kjellerviner i desember - del II

1989 Château Suduiraut (Sauternes)

Fargen er i retning oransjegul - nesten brun. På duft har vi aprikoser i ulike varianter, trevirke, og marmelade på sevilla appelsiner. Kompleks og rik, og i ettersmaken finner vi fine nøttetoner. Men den kunne stått seg på mer syre - men så har den jo noen år på baken også da. Etter tre dager i kjøleskapet har den ikke blitt noe dårligere. Heller bedre.

Gjenkjøp? - Ja, antakelig. Men den er dyr.

2002 Pol Roger Champagne Brut Rosé
Dette var min beste flaske så langt av de fire jeg kjøpte. Jeg har en igjen. Fargen er helt fantastisk - en slags rose-fiolett, eller mørk gammelrosa - men likevel med spenst og friskhet. I munnen er moussen god, og den er svært tørr. For tørr, vil jeg mene, men denne vinen ble bedre og mer fruktig etter hvert og tok seg opp til - som nevnt - den beste av de jeg har smakt til nå.

Gjenkjøp? - Nei. Ikke i nærheten av kvaliteten til standardcuveen.

1996 Lanson Champagne Gold Label Brut
Helt strålende vin, for å si det kort og fyndig. Jeg har hatt mange av denne, men dette er siste flasken. Løkskall på farge, dyp kremete mousse, tørkede aprikoser, flott fylde og lengde. Strålende matchampagne.

Gjenkjøp? - Kassevis!

2007 Domaine Maurice et Anne-Marie Chapuis Corton-Perrières
Duften er mest jordlig til å begynne med, men utvikler seg i retning et finslig medisinalt preg med undertoner av kirsebær. Middels vektklasse og lengde, men den kan nok ligge litt lengre. Har smakt en flaske før som tydet på at den var klar, men denne ble kanskje tatt for tidlig. Prisen er latterlig lav (under 400 kr.) for Grand Cru, men kvaliteten er ikke helt i stil til nivået i denne flasken. Jeg lever i håpet.

Gjenkjøp? - Prisen og håpet sier ja, men denne flasken sier nei.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...