søndag 2. september 2012

Gammel og ung vin

Keller Nierstein Riesling Trocken 2011, kr. 289
Deklassifisert GG, etter det jeg forstår, blanding av Hipping og Pettental. På farge er den så nær vann som en vin kan komme, vil jeg tro. Bare side om side med et vannglass ser man tydelig forskjell. På duft er det ikke så mye å hente, mest flintmineraler - som vel kan komme fra svovelbruk. Vinen er i fin balanse, og ettersmaken er lang. I dag er den først og fremst ekstremt nøytral - og balansert. Men den setter ikke akkurat et distinkt uttrykk. Noen hevder, på CellarTracker.com, at den er et røverkjøp. Men det mener jeg ikke. Jeg har en flaske på lur som kan få vise hva den er god for om noen år.

Hirsch Grüner Veltliner Heilingenstein 2010. Kr. 137
Dette nærmer seg vel mer av et røverkjøp. I hvert fall på papiret. Fargen er klart dypere enn vinen over, og i glasset utviklet dette seg til en GV etter læreboka: grapefrukt og hvit pepper. Frisk vin med god lengde. Men Det er mye god vin i dette prisleiet, og i dag viser den ikke klart og tydelig at den kommer fra en svært høyt ansett vinmark og en om mulig enda bedre ansett vinmaker. God til pris, det er helt klart.

Château Fourcas-Dupre 1978 (Listrac-Medoc)
Denne kjøpte jeg på Valken under et av slippene av "moden vin" - eller var det litt "utenom tur". Jeg husker ikke helt. I alle fall var det på tampen av 2010. Årgangene på hver side av denne var også tilgjengelige, og jeg valgte denne bare på grunn av at det var året jeg begynte på Videregående - eller Gymnas som det fortsatt het.

Det var et strev å få korken ut. Først gikk den i to, og selv ikke mitt spesialverktøy kunne forhindre at halve korken - i sine enkelte bestanddeler - havnet nede i flasken til slutt. Men strevet var ikke bortkastet. Dette er jo ikke høyeste klassifikasjon, akkurat, men den var frisk og tidig. Litt vandig kant, men ingenting 34 år ikke glatt kan forklare. Duften domineres av høstløv/skogsbunn, litt edelt treverk og sopp. Svært frisk i munnen, og med en svært viskøs og behagelig kurve gjennom munnen. Fin lengde også.

Gjenkjøp? - Absolutt!

4 kommentarer:

Jørgen Akselberg sa...

Nierstein vil nok vise seg bedre om noen år. Jeg har vært borti flere 2011-flasker som nå bare fremstår, som du sier, nøytrale. Jeg venter :)

Ole Martin Skilleås sa...

Det gjelder å ha troen, med andre ord? Men tysk Riesling generelt blir jo bare mer og mer preget av petroleum med alder - det er ikke nødvendigvis så mye mer som skjer, annet enn at sødmen blir mindre merkbar på de halvsøte utgavene. Hvis det også skjer med denne, så kan man vel like gjerne gå ned på Shell-stasjonen og drikke regnvann?

Jørgen Akselberg sa...

Jeg synes ofte rieslingene blir litt "klarere" i uttrykket av å lagres, pluss at de mest mineralske sidene kommer tydeligere frem. Jeg liker også det litt "brente" preget som lagret riesling kan ha. Men hvis fersk frukt er tingen, så er jeg enig i at lagring er bortkastet.

Anonym sa...

Hei Ole Martin,

Vi vil gjerne invitere deg til vår årlige spanske vinmesse "Viner fra Spania" i Gamle Logen den 3. april 2017. Du er velkommen mellom 14:00- 17:00.

Har dessverre ikke klart å spore opp e-posten din, så prøver å kontakte deg her :)

Send meg gjerne en e-post til kloyning@comercio.mineco.es, slik at jeg kan sende deg selve invitasjonen.

Ser frem til å høre fra deg,

Mvh
Kristin Løyning
Spanias Ambassades Handelskontor i Oslo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...