onsdag 5. september 2012

På pressekonferanse og seminar

I går var jeg på pressekonferanse, og tett påfølgende seminar, i forbindelse med at bind fire i Høyres historie ble gitt ut - noe jeg har omtalt før på bloggen. (Anette Karlsen i Scanpix/NTB får ha meg unnskyldt at jeg tar bildet fra Dagen i går. Min unnskyldning får være at jeg var med på hennes bilde i dagens Aftenposten på papir - uten at navnet mitt ble med i det hele tatt.)

I dagens Aftenposten var det sammenhengene mellom 68-opprøret og Høyres fremgang som kom i fokus gjennom Hegtuns omtale, mens for flere andre har det vært dokumentasjonen av den dype mistillit de sentrale tillitsvalgte hadde til FrP som har stått i sentrum. Det siste er kanskje det mest aktuelle i dagens politiske situasjon - kan man vel hevde.

Et annet forhold som kom opp - og som i alle fall har fått en liten plass hos flere - er at Notaker påpekte at begrepet "borgerlig" ikke har noe innhold, og at vi bør legge det vekk for godt. Jeg hevdet det samme i "Politikkens forhekselse" - en kronikk i Bergens Tidende i 2000. Det er ingen felles "himmel", eller visjon, for de partiene som ikke har hatt regjering med Arbeiderpartiet i etterkrigstiden. Det koker ned til et ønske om å regjere - men ikke med Arbeiderpartiet. Disse finner lettest sammen når Høyre er stort, eller når Statsministeren fra Arbeiderpartiet frivilling langer over adgangskortet til Statsministerens kontor - som Jagland i 1997. Det siste vil neppe gjenta seg med det første.

Både pressekonferanse og seminar var svært godt besøkt, interessant og hyggelig. Til det siste var det ekstra hyggelig endelig å få hilst på Wenche Frogn Sellæg - den klart mest markante Høyrepolitiker fra min hjembygd (uten at konkurransen er all verden). Hun husket ellers svært godt min far - han var formann pensjonistforeningen hjemme da hun var Sosialminister. Han var i den forbindelse på forsiden av Dagbladet der han forsikret at pensjonistene i hennes hjemkommune hadde det fortreffelig!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...