tirsdag 25. september 2012

Møte med Jancis - som likte boken

Fra fredag til søndag sist uke var jeg i Oxford på British Society of Aesthetics (der jeg er medlem) årskonferanse i Oxford - på Queen's College i High Street (bildet). Det store dette året - fra min synsvinkel - var at de hadde invitert alle vinnerders heltinne: Jancis Robinson, MW OBE.

Som leserne av denne bloggen vet burde dette være noe for meg. Da jeg så at Jancis (det er så få som heter det, at alle i vinverdenen vet hvem det gjelder bare på fornavnet) skulle snakke om "The Aesthetics of Wine and Grapes" tok jeg kontakt. Jeg fikk også forlaget til å sende henne et eksemplar av boken. Hun satte pris på dette, ikke minst siden boken vår, The Aesthetics of Wine, var så relevant for oppdraget hun fikk.

Oppdraget var å gi "The Empson Lecture" - som Jancis selv på sitt nettsted: 'Every year they ask an outsider, a supposed expert in a related field, to deliver the Empson lecture given in honour of the literary critic and poet Sir William Empson'. Det skal ikke legges skjul på at det har vært krevende å få aksept på at vin er et estetisk felt, og jeg vil hevde at jeg har gjort en drabelig innsats for dette. Når så Jancis blir invitert til å gi "The Empson Lecture", så vil jeg erklære: SEIER! Jancis var så 'thrilled that wine was considered a worthy subject to join these established art forms' at hun aksepterte på flekken.

Hun begynte med å si at 'I must thank, even if I can't pronounce, Ole Martin Skilleas, who is here today and who kindly sent me the fascinating and extremely well-informed book he wrote with Douglas Burnham'. Det er lenge siden jeg har vært så stolt! Når Jancis - redaktøren av vinbibelen The Oxford Companion to Wine (840 sider i tre spalter) - sier 'extremely well informed' da betyr det noe.

Innlegget var organisert rundt vår introduksjon til boken, og hun viste stadig til oss. Det var det jeg vil kalle en god ettermiddag. 

Jeg fikk anledning til å snakke med henne i forkant av innlegget, og ute på High Street mens hun ventet på bussen hjem. Jeg fikk meg ikke til å be noen ta bilde av oss, og minnebrikken i kamera spiller uansett ikke på lag i dag - så noe "bevis" på at jeg har møtt Jancis foreligger ennå ikke.

1 kommentar:

Hege sa...

Selvfølgelig likte Jancis boken - hun er da en smart dame!

Ikke helt objektiv hilsen fra kjerringa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...