lørdag 21. november 2009

SN: Pouilly-Fumé 2008


Pouilly-Fumé 2008 (André Dezat) kr. 174,90
Denne smakte jeg på siste nyhetsslipp som Polet arrangerte, men den var ingen nyhet. Den gangen syntes jeg den var svært god, og jeg har smakt denne i heimen en gang før også med godt utbytte. Nå er jeg klar til å anbefale den uten forbehold.

Lys gyllen på farge, dufter moderat av druens faste profil: stikkelsbær, men det er mer: sitrus (mer sitron enn lime), krydder (hint av muskatt?) og mineraler. Vinen er frisk uten å bli brutal på noe vis, men først og fremst skiller den seg fra mer alminnelig Sancerre og Pouilly-Fumé med merkbar og deilig viskøsitet. Den holder gjennom hele smakskurven, og gir en lang ettersmak. Jeg tipper utbyttet på denne adressen holdes under god kontroll.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...