søndag 8. november 2009

Duftens forhekselse av sinnet


Jeg kommer fra Skilleås, ved Skage i Namdalen. Fra Skage kom også tvillingene Louis og Elliot Kvalstad, som begge var kunstnere og døde tidlig. De var omtrent på samme alder som min fars to brødre. Grunnen til at dette er relevant er at jeg i helgen for første gang var på La Rotonde i Paris - et favorittsted for mange av de (senere så berømte) kunstnerne som holdt til på Montmarte i mellomkrigstiden. Hit kom også Louis Kvalstad. I samlingen Rosa og Svart (1938) skrev han noe som i høy grad også penser inn på mine anliggender når det gjelder duftene, erkjennelsen og sinnet:

Café noir Paris

Jeg sitter på Rotonden
med min enkle café noir
og nyter smaken og duften av den -
den bitre minnelsen om trope.

Hvor lenge skal sansene mine beruses av det?
Gjennom alle årene
har smaken av tranebær og duften av pors
fra myrene i Namdalen
hengt igjen på tungen og i neseborene -
og virket som trollske essenser på mitt sinn.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...