tirsdag 2. april 2013

Hvit Rhône

Jeg får tynt en del innlegg ut av Nord-Rhône smakingen i Vitis, og denne gangen er det de hvite som får omtale.

St.-Peray Cuvee Les Pins Blanc 2008 (B.Gripa)
Klar duft av frisk fersken og blomster, med et underliggende snev av voks og honning. Lett stil - mangler tyngde - men sitter godt i munnen. Min egen erfaring med disse vinene er at de trenger mer tid i kjelleren enn man kanskje forestiller seg. Druematerialet er en blanding av 80% Marsanne og resten Rousanne.

St.-Joseph Lombard Blanc 2009 (Cuilleron)
Sødmefull duft av grapefrukt og pære - noen i lokalet mente også at det var modellflylim på gang. Også denne er ganske lett, og syren er i laveste laget for min smak. Den har også et salint preg (salt, på godt norsk kanskje), og på meg gir det en svak kvalmefølelse når viner har for mye av dette.

Condrieu Chaillets 2009 (Cuilleron)
Condrieu setter følelsene i sving hos en del vinentusiaster. En fransk svært vinkyndig venninne av meg sier med ettertrykk "je deteste Condrieu". Vinene er selvsagt laget på 100% Viognier. Det dufter mango og litt smør, ettersmaken er både litt klissete og bitter.

Condrieu Petite Cote 2009 (Cuilleron)
Her dufter det mango og litt sitrus, og det salte preget finner man også i denne vinen, men jeg syns den ble litt løs i ettersmaken. Jeg har ikke mye erfaring med Condrieu, men de skal lagre bra.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...