søndag 7. april 2013

Motmakt (ikke: mot makt)

Jeg vet ikke om det er retteprogram eller rett og slett en snikende anglifisering som har skylden, men i de senere år har orddelingsfeil grepet om seg på norsk. Uten at jeg har soild belegg for dette, har jeg en mistanke om at det kan ha vært retteprogram i tekstbehandling på PC og Mac, samt lignende på mobiltelefoner, som har vært sterkt medvirkende her. Men deretter er det nok rett og slett språklig bevisstløshet og en ubevisst hang til anglifisering som har drevet tendensen.

Det har seg også sånn i 2013 at det for ethvert problem finnes en Fjasbokside, nå også mot særskrivingsfeil. Jeg har bare forakt til overs for "Likes" på Fjasboka som indikasjon for noe som helst, men humor som våpen er nok betydelig mer virkningsfullt (håper jeg!) enn vanlig surmuling fra oss fossiler over femti. Jeg avslutter med en annen klassiker:

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...