torsdag 9. juni 2011

Anbefaling: Sociological Research

M.W. Riley - Sociological Research: A Case Approach
Dette var en av de siste bøkene jeg snakket med nylig avdøde Harald Grimen om, og vi var skjønt enige om at det var en av de beste bøkene vi hadde lest.

Jeg studerte sosiologi et år, men det beste som kan sies om det året var at det 1. fikk meg til å studere filosofi etterpå, og 2. at Rileys Sociological Resarch var på pensum.

Her blir ulike forskningsartikler vurdert ut fra styrker og svakheter. "Unit Two", for eksempel, er "Descriptive Case Studies", mens "Unit Eleven" dreier seg om "Experimental Design". Boka er en triumf for kritisk og balansert evaluering, og jeg har hatt nytte av den hver eneste dag siden. Hvordan det?

Jo, fordi den gir meg et solid grunnlag for å vurdere alle nyhetsartikler som baserer seg på såkallt "forskning". Ingen sosial forskning er uten forutsetninger som ikke studeres, og denne boka har vært fabelaktig med hensyn på å utvikle min innsikt og kritiske sans.

(Max Weber, som blir analysert i boken, får pryde innlegget)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...