tirsdag 24. november 2009

Beretningen om et varslet krasj


Kunne Bård Eker og Koenigsegg fått SAAB til å gå igjen? Nå får vi aldri vite det, men det var etter min mening klar sannsynlighetsovervekt for at det ville gått dårlig. Riktig dårlig. De fleste grunnene til det skrev jeg om 20. februar i fjor.

Hvis SAAB nå går til skifteretten - og alt tyder vel på det - så er det dårlige nyheter for Trollhättan og det sør-vestlige Sverige, men gode nyheter for bilindustrien. Årsaken er stor overkapasitet og for mye nasjonalisme og proteksjonisme i Europa (Opel er et godt eksempel på det) til at nødvendige nedleggelser av fabrikker blir gjennomført.

Den analysen som jeg presenterte for et år siden holder seg godt, og vil nok få fornyet aktualitet nå når cash for clunkers"-pakkene rundt om i den vestlige verden er avviklet. Bilindustrien er litt som de store bankene: too big to go bust. Men underleveranser, service og salg angår langt flere enn de som er direkte innvolvert.

Ingenting tyder på at Eker og Koenigsegg hadde redningen for SAAB på hånden. Sørgelig som det er, så er antakelig dette den beste nyheten for bilindustrien - og dermed for flere millioner arbeidsplasser - på lenge.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...