lørdag 28. november 2009

Vinsnobberi


Denne uken kom Vinforum ut med sitt femte og siste nummer for året. Der har jeg en artikkel om vinsnobberi. Jeg anbefaler alle å kjøpe dette bladet (ikke bare for min artikkel, men for alt det gode stoffet i bladet) som sikkert finnes på gode Narvesen-kiosker eller fra utgiveren selv.

Men i alle fall: hva er vinsnobberi? I korte drag kommer jeg til at vinsnobben er ute etter det ytre ved vinkulturen. Det viktige er å vise at man tilhører et forfinet lag i befolkningen. Men det essensielle er at snobben ikke tilhører. Snobben sparker nedover for å komme seg opp. Vinentusiasten (eller nerden, om man vil) er innenfor og har ikke noe behov for å vise seg fram.

Hvordan jeg kommer til disse - og flere andre - konklusjoner? Kjøp Vinforum og les.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...