fredag 24. mai 2024

Rosévin



Pris har mye å si når det gjelder rosévin. I alle fall for meg, det må jeg innrømme. Det finnes seriøs Rosé, men for det meste er det snakk om en forfriskende og lett berusende drikk som kun inntas dersom solen skinner og det er over 20 grader. Til eget vanlig konsum kan jeg strekke meg til ca 250 kroner for en vin med et tiltalende særpreg, men jeg melder pass når prisen kommer over 300. Jeg hører til de som gjør meg noe umake for å finne Il Mimo hvert år, og det har både med det at vinen har høy kvalitet og grei pris, og at jeg har fulgt den i hver eneste årgang siden den kom for omtrent et kvart århundre siden. 

Her har vi noen andre roséviner jeg prøvde i Grieghallen i slutten av april. (Bildet er mitt.)

Fèlsina Pagliarese Toscana Rosato 2022 kr 140

Polets beste rosékjøp? Jeg har ikke smakt alle, men dette må være en klar kandidat. Fint balansert, jevn og elegant tone gjennom hele smakskurven, men den har også et fint grep i munnen som tyder på bra substans. Helt ypperlig til denne prisen, og inne i basis-sortimentet. ★★★★★

Cabriz Colheita Selecionada Rosé 2023 kr 140

Denne vinen av 50/50 Touriga National og Alfrocheiro Preto (nei, ikke jeg heller) har den ettersøkte greie prisen, men framstår svært nøytral og fri for særpreg. Svak duft av generelle bær. Framstår også som lite frisk, men det kan ha med serveringstemperaturen å gjøre. ★★

Ixsir Altitudes Rosé 2023 kr 168

Utsolgt, eller i alle fall ikke lenger tilgjengelig. Lys på farge. Dufter lyse bær, lett og leskende vin til det som var en grei pris. Kort maserasjon. 60% Cinsault, og resten likt fordel på Syrah og Caladoc (nei, ikke jeg heller.) ★★★

Prieur Sancerre Rosé 2021 kr 330

Lys rosa vin på Pinot Noir. En del substans her, og klart en seriøs vin. Men prisen er i stiveste laget. Da jeg smakte den fant vi ikke årgang på flasken, men polets system oppgir 2021. Hvis den er tre år, har den ikke tatt videre skade av det. Med så stiv pris, og ikke i hyllene på noe pol, må det være vanskelig å få solgt den ut. Det kan forklare alderen. ★★★

Ixsir Grande Reserve Rosé 2021 kr 330

Her er blandingen 40% hver av Mourvèdre og Cinsault, og resten Syrah. En klart mer seriøs vin fra denne produsenten enn utgaven til 168 kroner. Her har vi fått lengre maserasjon, og vinen er klart både friskere og har dypere farge. Den framstår som moden, kompleks og fyldig. Importørens representant sier den kan lagres i 5 til 7 år, men hvorfor det? Åpenbart en seriøs rosé og en god vin, men prisen er for høy. ★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...