tirsdag 14. mai 2024

Chablis


Jeg har en litt "been there, done that" holdning til Chablis, og ikke bare fordi jeg har vært i landsbyen flere ganger. Jeg har kjøpt og drukket mye av denne vintypen, og det var en gang den største og viktigste kategorien i min kjeller. Men jeg har rett og slett blitt litt lei, og kanskje også for gammel. Det tar 20 år før disse vinene blir bedre enn de er som unge, og i mellomtiden blir det mye flytende sitrondrops å drikke. Klimaendringene har også fratatt mange av vinene det særpreget de hadde. Lesere med en mer entusiastisk holdning til området og vinene kan kanskje ha dette i mente. (Bildet er fra et besøk i 2011, tatt fra Grand Cru Les Clos)

Lekkert anslag, fint balansert i munnen og typisk med både epler, sitrus og det kjølig-syrlige preget som mange kaller "mineralsk." Smakskurven og ettersmaken er noe kort, og det trekker en stjerne fra min vurdering. Vinen er å finne på alle større pol, og noen litt mindre. ★★★

Mer voks på nesen her, og klart friskere i munnen, men også et litt reduktivt preg med et snev av gummi. Solid syre, men uten å bli ubehagelig på noe slags vis. Flott munnfølelse og intensitet, med god lengde. Et skikkelig nivå over vinen over, og faktisk å finne på flere pol enn den rimeligere utgaven. ★★★★

Samme nivå som vinen over, men i en ganske annen klasse likevel - og det ser man også på prisen. Denne vinen er mildere og mer integrert en vinen over, ja bedre balansert. God eleganse, harmoni og gjennomføring. Lang ettersmak. Litt trekk for prisen, men dette er en klart bedre vin enn den til 360 kroner. ★★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...