fredag 4. desember 2020

Beaujolais Nuveau


Georges Duboeuf Beaujolais-Villages Nouveau 2020 kr 155

Duboeuf selv døde tidligere i år i en alder av 86. Han var kjent som paven av Beaujolais, ikke minst fordi han gjorde Noveau til et mediefenomen - kanskje særlig i England der man på 80-tallet konkurrerte om å få Bojo Novo først til London. Det var et tveegget sverd. Det fikk solgt mye vin, men området ble kjent for en enkel vin som skulle drikkes kvikt. Duboeuf selv laget alltid god og konsistent vin, men ryktet til produktet han gjorde kjent henger ved. Derfor var jeg på utkikk etter andre produsenter da vinene ble sluppet torsdag 19. november, men staben ved polet på Lagunen var klare i sin anbefaling. De hadde smakt vinene de fikk inn, og dette var den beste. 

Ganske mørk fiolett på fargen, men klar. Duften går i retning blåbær og bjørnebær. I munnen er den ekstremt fruktig, frisk og bare utrolig lettdrikkelig - men på ingen måte uten struktur. Den er helt fri for det banan og gummigodispreget vintypen har slitt med, og her har vi bare det store, friske og modne bærpreget. Dette må være en flytende definisjon av vintypen. Man kunne fristes til å bruke dette stoffet som tørstedrikk, men det ville jo gått riktig ille. Lagunen er i skrivende øyeblikk utsolgt, men den finnes på noen andre pol. 

Trénel Beaujolais Nouveau Bio 2020 kr 190

Denne vinen i 2019 gjorde inntrykk på meg - den åpnet sinnet mitt for Beaujolais Nouveau. Årets utgave er klar, mellomdyp og fiolett på farge. På nesen er det noe tyttebær og våt betong (not in a bad way). I munnen er den først og fremst ganske kjølig i stilen. Noen ville kanskje si 'mineralsk'. Vi har ikke den utrolig inviterende bærfrukten som i vinen over. Kanskje jeg ville likt den bedre om jeg ikke først hadde smakt vinen over? Det er godt mulig. Den mangler noe vesentlig i frukten, og blir litt tilknappet og også litt kort. Jeg får litt lyst til returnere den andre flasken jeg kjøpte, men det må vel være noe saus den kan brukes til. 

PS - Jeg drakk en flaske nummer to av denne, og der var frukten mye mer fremtredende. Mistanken går til snik-kork på den første, selv om også denne bedre utgaven ikke var i nærheten av kvaliteten til vinen over men mer på linje med den under. 

Trénel Beaujolais-Villages Nouveau 2020 kr 175

Her er det lett å skrive et notat. Den ligner veldig mye på Duboeufs Village (se øverst), men med noen nyanser. Fargen er lik, og duften likedan, og smaken. Men: Den er litt mindre klar og tydelig, frukten er ikke fullt så frisk og presis. Hvis jeg ikke hadde smakt Duboeufs village først, ville jeg vært svært begeistret. Men dette er bra. Bevares. Og mye bedre enn den dyrere bio-utgaven som skuffet. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...