lørdag 24. oktober 2020

Snik-kork


Snik-kork er en av de minst omtalte problemene med vin, men det er et stort problem og vinprodusenter bør ta det mer alvorlig. Men hva er det?

Min venn David Schildknecht skrev dette for 18 år siden:

EVERY TIME I come to a bottle that seems mute in the nose, inexpressive in the finish, or just in any way not up to the standards typically established at the estate in question (and usually confirmed by other bottles from that same vintage standing open on the winemaker's tasting bench at the same moment) I SUSPECT cork. So, I do some shaking of the wine and a little waiting for any possible taint to 'blossom' with airation – as it will – and in MOST instances TCA proves to be the culprit. But in such cases, few wine enthusiasts let alone casual consumers would have come to this conclusion.


David smakte enorme mengder vin på den tiden (han skrev for bladet til Robert Parker) og han mente han at andelen av viner som var utsatt for dette var så høy som 14-15% i Tyskland, og ca. 10-12% i andre land som USA, Italia og Frankrike. Kork-bransjen har i mellomtiden tatt rev i seilene, og BIVB (foreningen til vinprodusenter i Burgund) mente for noen år siden at andelen viner som led av TCA på deres meget omfattende smakinger var gått ned fra ca. 8% til mindre enn 3%. (Bildet av David over tok jeg i Piemonte i 2008)

Det er også min erfaring at viner sjeldnere er korket nå til dags, men snik-kork er min mistanke hver gang en vin ikke leverer det jeg har forventet. Ofte, men ikke alltid, vil dette avsløres av en sniff dagen etter.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...