tirsdag 13. september 2011

SN: Potel igjen og Orzada


For en tid siden skrev jeg om en skuffende burgunder, Potels Volnay 1er Cru 1999 (YouTube innslag med Nicolas selv over). Den ble først god, men i en svært moden stil, langt utpå kvelden da alle andre hadde slått den ut. Om det var dekanteringen eller flaskevariasjon vet jeg ikke men en av de andre flaskene slo til kort tid etter:

Volnay 1er Cru 1999 (Potel)
Mørk farge, "mørk" fruktkaraktér også: mer i retning skogsbær enn kirsebær, men en solid fruktkjerne er det her, og tydelig pinot-karaktér. En frukt i denne vinen som holder ettersmaken gående. Den bare setter seg fast, og man bare blir sittende og smatte på lenge etter at vinen er svelget ned. Flott matvin, men ikke videre typisk Volnay, og vel verdt de ca. 140 kronene jeg betalte på Carrefour i Nice i 2003. En flaske igjen.

Orzada Cabernet Sauvignon 2008 (Odfjell Vinyards) kr. 170
Vinen ble smakt blindt, dvs. den inngikk i en smaking av Bordeaux og Bordeaux-lignende viner verden rundt. Vi fikk vite at de fire vinene kom fra tre land, herunder Chile, i tillegg til Bordeaux. Jeg skrev om denne vinen: "Våt leire, fersk, konsentrert, og biter seg fast. Lite merkbare tanniner. Litt sjokolade." Den ble smakt sammen med dyrere viner og gjorde seg ikke bort.

Jeg fikk med meg slanten hjem, og resten gikk i går kveld. Myk og fruktig, og i overkant søt for min smak. Hvis man liker viner i denne stilen er dette et svært godt kjøp.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...