mandag 19. september 2011

SN: Chenin Blanc og Bordeaux



Savennières "Les Calladieres" 2000 (Dom. de Closel)
Dyp gyllen. Dufter modne epler og lanolin. Det virket ikke lovende, men frukten var der og vinen var ikke prematurt oksidert. Bare som en del av modningen, for denne hadde jeg vel ventet i lengste laget med. Duften er som skrevet i retning eplekjeller, smaken klar og finslepen - en kjølig og fin tone hele smakskurven gjennom. Ikke all verdens ettersmak, men den er der.

Gjenkjøp - Ja.

Château Mercier 2000
Denne Côte de Blaye vinen er et godt kjøp. Tross at den har levd et langt liv i min kjeller har den ikke tatt skade av det. Tvert om: den er frisk, men litt avrundet i tanniner, og selv om den har solbær og blyantspiss begynner den etterhvert å få preg av høst på mange vis.

Gjenkjøp? - Ja, absolutt!

Château Mercier 2005
Denne smakte jeg i en flight med tre andre ganske like viner fra ulike steder i verden - deriblant "annen Fransk". Selv om den var billigst utmerket den seg. Da jeg enda ikke visste hva slags vin det var skrev jeg: "Solbær+blyantspiss. Fast, strukturert og med ettersmak. Flott vin!". Den kan man godt la ligge i fem år til dersom man har tålmodighet til det. Denne er fremdeles til salgs for 144 kroner. Sammenlignet med vinen under er den enkel og rett fram, men bedre viner til prisen skal det godt gjøres å finne.

Château Verdignan 2000
Igjen: denne ble også smakt blindt, eller halvblindt siden vi visste at en av de fire var en Bordeaux. Mine notater før jeg visste hva dette var: "Solbær og blyant. Solid, fruktkjerne og herlig strukturert. Sitter godt og lenge. The real deal." Og det før jeg visste at det var the real deal. Den er fremdeles å få for 229,90, og får den prisen får man ikke noe fancy greier - bare the real deal. Jeg tok med slanten hjem, og den holdt en uke under vanlig kork i kjøleskapet. Like fin til søndagsmiddagen syv dager etter at den ble åpnet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...