onsdag 31. januar 2018

Kjellerviner i januar

2009 Domaine Rossignol Trapet Beaune 1er Cru Teurons
Det var ikke opplagt at jeg skulle plukke denne vinen til årets første. Det var bare så vidt jeg plukket den med meg fra kjelleren, og det var også under tvil jeg plukket den ut av vinskapet (mellomlagringen) i dag da den ble brukt til kalkun. Men ingen fare: den var ikke lukket. Duften var først dominert av fioler, deretter ble det beaunsk jordlighet, før rødfrukter og lær kom inn i blandingen. I munnen er den fremdeles litt streng og tilbakeholden som en så ung vin på dette nivået skal være. Men den er aromatisk generøs, og i munnen har den dybde og substans. En meget tilfredsstillende vin - og det er ikke sikkert det drøyer så lenge før den neste flasken går.

Gjenkjøp? - Helt klart. Jeg har for lite 2009! 

2013 Damien Laureau Savennières Les Genêts
På nesen er det i begynnelsen klart Chenin Blanc signaturen "våt hund" som trer fram, men så fordufter den med litt tid i glasset. Etter det er den ikke så aromatisk, men blindt ville jeg vel lurt på om det kunne være en litt stram sentralburgunder. I munnen er den smidig og lekker, og gir noen toner av honning og modne epler. Det er strukturen som gir denne vinen karakter og appell. Meget god Savennières til å være så ung.

Gjenkjøp? - Ja.


2010 Jean-Yves Devevey Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc
Ufattelig at denne vinen ikke selger mer. Denne har ligget i min kjeller en god stund, men det er per i dag 2011-årgangen som er inne. Det er moden og rimelig burgunder uten oksideringsproblemer. Nå står den som utsolgt fra produsent, men den har vært inne lenge. Vinen er strålende - etter prisen. 

Gjenkjøp? - Ja. Og hvor blir det av neste årgang, Moestue? 

2009 Nyetimber Chardonnay Blanc de Blancs
Lys, fruktig og med god mousse. Mest en aperitif-musserende dette. Litt løsere enn jeg husker Nyetimber fra før i verden, men en god vin.

Gjenkjøp? - Bursdagsgave i fjor, og jeg mottar gjerne slike gaver!

2002 Lanson Champagne Gold Label Brut
Denne vinen har jeg konsumert noen flasker av, for å si det slik. Denne var mer preget av kaffe enn jeg husker de andre. Begynner å rundes ut i munnfølelsen, og fungerer meget bra som matchampagne. 

Gjenkjøp? - Jeg kjøpte mye, og ville gjerne gjort det igjen.

2004 Renato Ratti Barolo Conca
Ingen bruning å spore her, noe som vel vitner om "moderne" vinmaking. Kanten er litt vandig, og det er det eneste som visuelt sladrer om litt alder. Duften er intens. Her er fioler og kirsebær, i munnen får vi en solid og fyldig barolo med godt merkbare men modne tanniner. I overgangen til ettersmaken, som et blaff i det øyeblikk man starter å svelge, kommer det et tydelig innslag av tjære. Jernbanesviller på en varm sommerdag. Flott vin!

Gjenkjøp? - Definitivt!

2001 Château de Rochemorin
Nydelig aroma med seder og blyant i en ganske søtlig innpakning. Det er litt lite motstand i munnen, og ettersmaken er ikke all verden. Men det er en moden vin med flot duft som fungerer godt i flere sammenhenger - ikke minst helt alene.

Gjenkjøp? - Ja. 

2008 Weingut Allram Grüner Veltliner Eiswein
Nydelig og intenst velduftende dessertvin. Dessverre begynner kassen jeg kjøpte å tømmes nå. Hva skal man si om hvordan dette smaker? Det er ingen åpenbare objekt som dufter og smaker som dette. Intens aprikos og marsipan, kanskje? Syrlig, søtt, deilig og lang ettersmak. 

Gjenkjøp? - Ja. Kasse. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...