søndag 24. mai 2015

Forhåndsfavoritt

Greit nok: jeg begynner å bli gammel og grinete. Noen ganger klarer jeg ikke å la ting jeg ikke kan gjøre noe med ligge.

Siste utgave er den økende bruken av ordet "forhåndsfavoritt". Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg, men kan man også være favoritt i etterhånd? Er Sverige favoritt i ESC i dag - dagen etter at bidraget deres vant? Er Tyskland fortsatt favoritter til å vinne VM i fotball i fjor? 

I dagens VG på nett leser jeg også at "Sverige har vært forehåndsfavoritter hele uka...". Kanskje de bare har skrevet feil, og at Sverige har vært favoritter blant fårehunder hele uka ?

Uansett: de som bruker ordet "forhåndsfavoritt" er ikke mine favoritter til å vinne prisen for bevisst språkbruk. 

1 kommentar:

Unknown sa...

Fullstendig enig. Fant dette innlegget da jeg googlet for å finne meningsfeller etter at jeg hadde reagert på dette i VG 5.10.2018:
"Forhåndsfavoritter
I alt 331 kandidater er nominert til årets fredspris, hvorav 216 er personer og 115 er organisasjoner.
Både Mukwege og Murad var nevnt som favoritter på forhånd..."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...