fredag 12. oktober 2012

Fredsprisen til EU

Jeg måtte ta en titt ut vinduet da en student som skulle inn til veiledning kl. 11 kunne fortelle at Nobels Fredspris var tildelt Den Europeiske Union. Det var ingen griser i luften, noe som overrasket meg en smule (for de som ikke er inne i engelsk terminologi: se her).

Jeg trodde ikke jeg skulle få oppleve dette - for Nobels fredspris blir jo tildelt i Norge, et land med et merkelig forhold til EU. Prisen er fortjent, bevares, for ikke bare har EU lyktes med å binde eldgamle fiender som Tyskland, Frankrike og Storbritannia sammen, den har også bidratt til å å befeste demokratiet i land som nettopp har forlatt diktaturet (først Spania, Hellas og Portugal - i neste omgang land i Øst-Europa).

Tildelingen nå var overraskende fordi Norge er Norge, men skulle EU lykkes med å få prisen så kunne det neppe være mer beleilig enn nå. Utfordringene er betydelige på grunn av tyngende statsgjeld og svak konkurransekraft i EUs sørlige belte - noe som har vært flittig omtalt på bloggen her.

Jeg bærer stadig vekk EU-flagget på jakkeslaget, men mer på trass i de siste årene. Kanskje med litt mer stoltet etter kl. 11 i dag?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...