onsdag 17. oktober 2012

Sovjet-Unionen 1984 - del I

Det er en stående vits: hvis du skal få folk ut av huset i en fart, så er det bare å plukke frem ferie-bildene. Likevel, da jeg presenterte bildene fra en tur jeg hadde i Sovjet-Unionen i 1984 på Fjasboka ble de omfattet av betydelig interesse. Det er grunnen til at jeg velger å presentere dem her også.

Jeg var 22 år, student, og hadde tjent penger på å grave en grav for andre (sommerjobb som kirketjener). Jeg ville oppleve noe litt utenom det vanlige, og ble med på en tur gjennom fire sovjet-republikker: Russland (Leningrad og Moskva), Georgia (Tbilisi og en busstur derfra til neste land:), Armenia (Jerevan, Echmiazin, Sevan-sjøen mv.) og Azerbajan (Baku). Det var naturligvis umulig å gjøre slikt på egen hånd, så jeg reiste med "Sovjet-Reiser" - et selskap basert i Østfold.

Året var 1984, den kalde krigen var svært kald, og Tsjernjenko var Generalsekretær for SUKP.

Allerede på flyplassen i Leningrad ble reisefølget litt mindre: en ble tatt for å smugle bibler, og han ble satt på første fly tilbake. Reisefølget var svært interessant: minst et par krigsseilere som hadde mye å fortelle fra krigsårene, noen innbitte kommunister selvsagt, og mange med interessante livshistorier og åpne sinn. Jeg var desidert yngst.

Leningrad, med sine historiske steder og monumenter, var naturlig nok interessant på sitt vis. Det var påske, og vinteren var i ferd med å slippe taket. Bildet over er av Moder Russland og meg. Hun voktet over kirkegården med døde fra beleiringen av St. Petersburg under siste krig. Det var vanlig at par kom hit for å legge ned krans den dagen de giftet seg. Flere kom mens vi var der.

Over har vi Panserkrysseren Aurora, som avfyrte det første skuddet under statskuppet 7. november 1917 - stormingen av Vinterpalasset. Aktiviteten vi ser i forgrunnen her har lite med Aurora å gjøre. Det var illegal veksling av rubler mot dollar.

Del II vil ta for seg Georgia oppholdet i Georgia.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...