mandag 22. oktober 2012

Riesling i oktober

Ja, noe må man jo ha i tittelen! Ellers er det å si at disse vinene kom på den kvelden med så mange viner, så sedvanlig konsentrasjon og dveling var ikke i operasjon.

Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling 2002  (Georg Breuer)
Dette var til og med min vin! Fennikel og ørlite firne, ganske søt i anslaget. Lett, balansert og ganske elegant - men til syvende og sist er ikke dette særlig komplekst. Jeg vurderte vinen kanskje litt mer positivt enn de fleste rundt bordet, og jeg tror ikke det først og fremst hadde med mitt eierskap å gjøre - men med det at jeg drakk den fra videre glass enn de andre. Tørr tysk Riesling med litt alder bør man drikke i burgunderglass - eller noe i den stilen.

Gjenkøp? - Kanskje muligens...

Steiner Hund Riesling Premium 2000 (Nikolaihof)
Dyp gyllen farge, rik duft med fiken og greier, men likevel ganske fast. Fantastisk vin. Ikke alle var fans, men jeg satte stor pris på denne - selv om jeg hadde ventet at den skulle være mer lineær.

Riesling Hochrein Smaragd 2007 (Hirtzberger)
Lekker, syrlig, men litt forknytt. Svak duft av marsipan i starten, og med tid i glasset blir det mer grapefrukt. Denne er på tok for ung!

Juffer Sonnenuhr Auslese Goldkapsel 1990 (Haag)
Denne kom på bordet i det jeg var på tur ut, omtrent, så det ble et kortvarig møte mellom meg og vinen. Jeg skriblet hastig ned noe som kunne ligne på dette: "Firne (petroleum), balanse, flott vin - men litt vel monoton". (Jeg skriver som en gris, som VG skriver her).

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...